EnligtAugust

Om ditten och datten.

Hektiska tider....

Kategori: Utflykt

Har haft vädigt mycket att göra den sista veckan, så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering.
I morgon torsdag så har jag muntlig redovisning om svensk och norsk kultur... på fredag har jag tenta i språksociologi... på fredag kommer Jesper hit och stannar tills på söndag... på söndag har jag referat inlämmning.... som tur var fick jag ledigt från jobbet på lördag annars skulle jag ha haft det också...

Men här kommer lite redovisning från min underbara norgeresa:

Vi åkte på måndagsmorgonen mot oslo, koferanshotellet vi bodde på heter Voksenkollen och ligger strax över holmenkollen... när vi kom fram så fick vi lunch sedan bar det vidare till rummet. Där hann man knappt anda arslet innan det var dags för första föreläsningen som handlade om norska folksagor... behöver jag tilläga att alla föreläsningar var på norska... sedan efter det så såg vi en norsk dogmafilm som utspelade sig i skolvärlden... sen  var det tvårättersmiddag... kl nio så var det fritt... men man var ju helt slut efter bilfärden så det var sängen som gällde för min del....

Tisdagen gick i samma tecken och någon gång efter klockan nio så hade vi fritt... de hade planerat i stort sett varenda minut för oss...
På onsdagen så åkte vi runt med en buss i oslo med en guide och besökte även två museum, ett vikingamuseum och ett sjöfartsmuseum... vi åkte även till operahuset som var storslaget milt sagt... lustiga fakta: eftersom operahuset slutar ner i fjorden som rinner in i oslo så hade de byggt ner en barriär i vattnet en bit bort. Forskare hade visst kommit fram till att var 75-100 år så kommer kielfärjan att köra in i operahuset och detta skulle visst hindra detta.... jag undrar hur de kommit fram till det.... Sedan så släpptes vi lösa i staden.... shoppade en kofta och lite smycken...

På torsdagen så hade vi föreläsningar hela dagen och sedan på kvällen så gick vi på teater.. Brand av ibsen... med bla maria bonnevie, Sven Nordin m.m. Den var underbar.... det var en spansk regissör som hade gjort en nytappning på den... det hela inleddes med sexanspelningar och neonljus tillsammans med discomusik... en av skådespelarna kom fram till oss och frågade om vi ville vara med och värma upp... vi sa med förskräckta stämmor.. nej tack... pjäsen återgick sen till ett mer tradionellt sätt....

Sen så åkte vi hem vid kl ett på fredagen....

Så... nu har jag tråkat ut er med mitt liv... detta var nog det längsta inlägget jag nånsin skrivit... vad sägs om lite bilder?


Sjöfartsmuseet




Lite isbjörnar... riktiga...nästan...


Vikingamuseet.

                                        
                                                                               

         

Man kunde gå från gatan ända upp till taket på sluttande väggar....


En trött Jenny fikar på hard rock cafe efter en heldag i oslo...
Jag kan tilläga att vi kom på den geniala ideen att dricka vin på tisdagskvällen.... till tjugo över fyra på morgonen... gick sen upp kl kvart över sex..... snark....


Vi bodde på mittenvåningen längst till vänster på bilden...

Pjäsen vi såg...

Smaskig efterrätt på kvällen...


En till läckerbit=) skoja bara...

Med det här så säger jag godnatt!
Ifall ni inte orkar läsa allt så får ni ta det i omgångar... kände bara att jag hade så mycket att skriva av mig om....

puss!!

Kommentarer

  • Kristin säger:

    Du verkar ju ha haft det jätteskoj! :) förresten en knäpp fråga har du mycket gröna kläder?typ gröna strumppyxor, har för mig det nämligen. ska vara poison Ivy på haloween och är ute efter gröna strumpbyxor och så. puss puss

    2008-10-09 | 18:04:08
    Bloggadress: http://kristinsandgren.blogg.se/
  • marie säger:

    vilken resa :)

    så söt du är i nya håret!! :)



    jo den finns säkert kvar nånstans hemma hos mamma men jag har inte en blekaste om var.. :/ kan fråga mamma, men ja tror inte hon vet heller tyvärr..

    ska ni leka batman? ;)

    kram

    2008-10-09 | 22:06:38
    Bloggadress: http://sistersdesign.blogg.se/
  • Kristin säger:

    woho! bra bra då får väl jag lååååna blink blink

    Du har inte ångrat dig om i morn? kramelikram

    2008-10-10 | 17:18:58
    Bloggadress: http://kristinsandgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här: