EnligtAugust

Om ditten och datten.

Hemkommen

Kategori: Allmänt

Ifall ni undrar vart jag har hållit hus, så har jag varit och hälsat på Karlstad lite. Hade närträff med mina lärare och klasskamrater. Jag fick hålla ett formellt tal inför klassen på fem minuter. Jag var jättenervös! Men jag var bland de bästa, så nu känns allt lite bättre!

Vad har ni haft för er då?

Berätta!

I kväll så ska jag dra till bowlinghallen och umgås med min underbara vän Gabryjel. Det ser jag fram emot! Är pank... men vem är inte det?

Här kommer mitt formella tal, ifall någon orkar läsa... eller inte kan somna=).

Formellttal


Vem hade trott för fem år sedan att jag skulle stå här och hålla det här talet för er? Hur många av er trodde att ni skulle vara här och lyssna? Vi har alla klättrat genom livet till den plats vi nu befinner oss på. Vissa av oss kanske tog en avstickare innan vi fann den väg som vi nu gemensamt stegar framåt på. Andra av oss kanske fann sig ståendes framför ett vägskäl, tvungen att göra ett medvetet val. Vilken väg ska jag ta? Sanningen är att det inte finns några genvägar för att uppnå sina drömmar. Det finns ingen väg som endast har raksträcka utan det finns alltid hinder på vägen. Hinder är till för att överkommas. Nu har vi snart klarat av ännu en etapp och har kommit en bit på vägen mot vårt mål. Kanske strävar vi inte mot samma mål, men vi kämpar för stunden tillsammans mot hindren som finns på den här sträckan.


Ända sedan vi var små har vi ställts inför diverse val. När vi var mindre kanske det handlade om vilken smak vi ville ha på glassen eller om vi ville följa med och bada. Ju äldre vi blev desto svårare blev valen. Vilket språk vill du lära dig? Vilket program vill du gå? Vad vill du göra med ditt liv? Vad vill jag göra med mitt liv? När jag frågade mig själv som sextonåring vad jag ville göra med mitt liv, så var jag tvärsäker på mitt svar. Det svaret jag gav vid den tidpunkten skiljer sig avsevärt från mitt svar jag ger i dag. Jag ångrar inte att jag följde mina drömmar vid den tidpunkten, det är dessa val som har format mig som människa. Man ska aldrig krossa sin egna eller andras drömmar. Men man ska komma ihåg att målen kan ändras. Jag är säker på att när jag färdas vidare på min resa genom livet, att mål och drömmar kommer läggas till, dras ifrån och ändras. Huvudsaken är att man kämpar för en sak man tror på. Så länge man är sann mot sig själv så löser sig det mesta.


Jag hoppas aldrig att den dagen kommer då vi inte längre har några mål att sträva emot, inga drömmar som kan uppfyllas. Att glöden har slocknat i våra ögon och att vi nöjer oss med det som finns. Jag hoppas aldrig den dagen kommer då vi anser oss fullärda, för fullärda kan vi aldrig bli. Jag vill aldrig bli fullärd. Jag kan aldrig bli fullärd. Nej, jag vill inte bli fullärd. Tänk vad hemskt om det inte finns någonting i hela världen som väcker mitt intresse. Nej, fullärd kan jag aldrig bli. Så låt oss alltid sträva efter att utvecklas som människor och hålla och intresset vid liv. Kom ihåg detta när ni befinner er i era skolor. Vi vill kunna inspirera våra elever, kunna stödja dem i deras val de gör. Hur ska vi klara av det utan våran kämparglöd.


Kämparglöden. Om du någon gång tappar bort din kämparglöd, var snabb med att hitta den. Det är kämparglöden som är dit bränsle på vägen. Det är kämparglöden som får dig att orka i uppförsbackarna. Det är kämparglöden som får dig att orka sträva fram i motvind. Det är kämparglöden som hjälper dig att nå dina mål.

Så jag ber er, håll huvudet högt för ni kämpar alla för en god sak: er framtid och så småningom era elevers framtid. Det finns fortfarande tid för avstickare, så länge glöden brinner i era ögon kommer ni hitta den vägen som är rätt för er.  


Kommentarer

  • Kristin säger:

    gud vilket bra tal jenny!

    jättefint

    2009-01-17 | 22:50:00
    Bloggadress: http://kristinsandgren.blogg.se/
  • marie säger:

    så fint <3



    kramar!

    2009-01-19 | 10:10:21
    Bloggadress: http://sistersdesign.blogg.se/
  • Sara säger:

    Åh, det här var precis vad jag behövde läsa! Gud vilket BRA tal och nog så viktigt!

    Kram

    2009-01-19 | 11:13:00
  • Louise säger:

    Fan vad du är duktig på att skriva jenny!!! Du kommer bli en superbra lärare :D kram på dig

    2009-01-19 | 13:27:39
    Bloggadress: http://lojsans.blogg.se/

Kommentera inlägget här: